De Arnaud Joannes
Stichting (AJS) werd opgericht in 1977. De noodzaak tot het oprichten van de
Stichting vloeide voort uit de wil om een vermogen, dat ontstond na de verkoop
van groot familiebedrijf, niet als privé-eigendom te beschouwen maar om dit
vermogen in te zetten ten behoeve van een groter sociaal geheel. Zie ook https://www.ajstichting.nl/info-en-contact-6.html
De doelstelling van de Stichting is het om de beschikbare middelen in te zetten voor alle mogelijke activiteiten en groepen dan wel mensen, die zich inzetten voor de brede sociale impuls van de antroposofie in de geest van de bedenker Rudolf Steiner.
De doelstelling van de Stichting is het om de beschikbare middelen in te zetten voor alle mogelijke activiteiten en groepen dan wel mensen, die zich inzetten voor de brede sociale impuls van de antroposofie in de geest van de bedenker Rudolf Steiner.
De sociale impuls van de antroposofie
In zijn gelijknamige werk beschreef
Dieter Brüll (die als adviseur betrokken was bij de oprichting van de Stichting
en later ook enige tijd bestuurslid van
de Arnaud Joannes Stichting was) de sociale impuls van de antroposofie in vier elementen:
1.De
sociologische basiswet
De door Rudolf Steiner geformuleerde
sociologische basiswet beschrijft hoe de mens zich door de tijden heen zó
ontwikkelt, dat hij steeds meer in individuele vrijheid en verantwoordelijkheid
handelt. Dit is een proces van emancipatie voor het individu, maar waarbij hij
zich ook kan afzonderen van de gemeenschap en slechts zijn eigen belangen najaagt.
De sociologische basiswet luidt:
”Aan
het begin van haar culturele status streeft de mensheid naar het ontstaan van
sociale instellingen; het belang van de enkeling wordt voorshands aan het
belang van de instellingen opgeofferd; de verdere ontwikkeling leidt er evenwel
toe, dat de enkeling zich uit de belangen van de instellingen bevrijdt en tot
een vrije ontplooiing van zijn behoeften en van zijn capaciteiten komt.”
2.De
sociale hoofdwet
In de sociale hoofdwet beschreef Rudolf
Steiner een toekomstgerichte ontwikkeling waarin hij een verband waarneemt
tussen altruïsme en welzijn: hoe meer mensen niet voor zichzelf maar voor
elkaar zorgen - en de wederzijdse afhankelijkheid daarin respecteren - hoe
groter het welzijn van de betrokkenen.
De sociale hoofdwet luidt:
”Het
welzijn van een geheel van samenwerkende mensen is des te groter, naarmate de
enkeling minder aanspraak maakt op het resultaat van zijn prestaties, dat wil
zeggen naarmate hij meer daarvan aan zijn medewerkers afstaat en naarmate meer
van zijn behoeften niet uit eigen prestaties, doch door de prestaties van
anderen worden bevredigd.”
3.Het
sociale oerfenomeen
De essentie van wat zich in het sociale
leven afspeelt, is dat wat er van mens tot mens leven kan. Het sociale
oerfenomeen speelt zich af in de ontmoeting van mens tot mens en is in ideale
zin datgene wat mensen boven zichzelf uit doet stijgen, of anders gezegd: wat
mensen stimuleert om alsmaar meer te handelen vanuit het perspectief van de
mensheid als geheel.
4.De
sociale driegeleding
De sociale driegeleding, beschreven door
Rudolf Steiner, vormt voor onze tijd het oerbeeld van een menswaardige
samenleving. In zo’n samenleving kan de mens:
·
Zich in vrijheid ontwikkelen en ontplooien.
·
In gelijkheid meebesluiten over de inrichting van de
samenleving.
·
In broederschap samenwerken om in elkaars behoeften te
voorzien.
Daarmee hebben vrijheid, gelijkheid en
broederschap elk hun eigen gebied binnen de samenleving:
·
Vrijheid in het gebied van onderwijs, religie,
wetenschap en kunst.
·
Gelijkheid in het gebied van recht en politiek.
·
Broederschap in het gebied van de economie.
Door deze gebieden van elkaar te
onderscheiden kunnen ze zich naar hun eigen aard ontwikkelen.
Bron: Dieter Brüll, De sociale impuls
van de antroposofie, Zeist 1985.
Na het verschijnen van mijn eerste boek “Trias Politica Ethica” in 2006,
dat de sociale driegeleding op een moderne manier probeert bekendheid te geven
bracht de Uitgever John Hogervorst mij in contact met de toenmalige bestuursleden
waaronder Paul Boon en de oprichtster Marlene uit Bergen. Een aantal
bestuursleden wilden stoppen en er moest een aanvulling gezocht worden. Zo
ontstond in 2007 een nieuw bestuur bestaande uit Paul Boon, John Hogervorst,
Ben Gevonden en mijn persoon met instemming van Marlene. Die samenstelling is
gebleven tot het najaar van 2019.
Op de voorgrond AJS-bestuur met vlnr: R.Thelosen, J.Hogervorst, P.Boon en B.Gevonden |
Later heeft de Stichting ook de ANBI status gekregen en is ook opgenomen in
het jaarlijke Fondsenboek van Goede Doelen Stichtingen. Gemiddeld drie à vier keer per jaar
werden bestuursvergaderingen gehouden in een centraal gelegen plek zoals het NS-station
in Utrecht of op de Kraaijbeekerhof in
Driebergen. Dan werden nieuwe aanvragen besproken of eigen geïnitieerde
projecten voorbereid.
Driegeledingskrant |
Toen er een grote overzichtstentoonstelling over het werk van Rudolf Steiner
in Nederland zou komen in de Kunsthal in Rotterdam in 2014 heeft het bestuur van de AJS
bijgedragen om rondom die gebeurtenis een Driegeledingskrant
uit te geven. In een oplage van 20.000 stuks zijn die verspreid over
Nederland, voornamelijk via Vrije Scholen en Antroposofische instellingen.
Steiner heeft landelijke bekendheid als oprichter van de in Duitsland genoemde Waldorfscholen,
die in Nederland bekend staan als vrijeschool.
In najaar 2019 wordt het honderdjarig bestaan gevierd van de vrijeschoolbeweging die inmiddels internationaal succesvol is geweest met op alle continenten scholen. https://vrijescholen.blogspot.com/2018/01/waarom-eisen-wij-niet-het-beste.html en
https://vrijescholen.blogspot.com/2013/11/novaliscollege-beste-vrijeschool-van.html
Minder bekend is het feit dat Steiner ook een maatschappijvisie heeft beschreven, die een soort tussenweg is tussen enerzijds het liberale kapitalisme en anderzijds het staatsgeleide communisme. Een soort van socialisme 3.0
In najaar 2019 wordt het honderdjarig bestaan gevierd van de vrijeschoolbeweging die inmiddels internationaal succesvol is geweest met op alle continenten scholen. https://vrijescholen.blogspot.com/2018/01/waarom-eisen-wij-niet-het-beste.html en
https://vrijescholen.blogspot.com/2013/11/novaliscollege-beste-vrijeschool-van.html
Minder bekend is het feit dat Steiner ook een maatschappijvisie heeft beschreven, die een soort tussenweg is tussen enerzijds het liberale kapitalisme en anderzijds het staatsgeleide communisme. Een soort van socialisme 3.0
In ruim 12 jaar, dat ik zitting had in het bestuur, zijn er veel aanvragen
geweest om financiële ondersteuning te verlenen bij het uitgeven van boeken, bij
projecten om de sociale driegeleding meer bekendheid te geven, als ondersteuning
bij cursussen en het geven van lezingen. Meerdere beginnende (staats-) vrije scholen
hebben ook een beroep op de AJS gedaan en die werden dan gesteund tijdens de opstartfase
en/of voor initiële /eenmalige kosten. We wilden dergelijke initiatieven niet
structureel ondersteunen en dus van ons afhankelijk maken. Door de
heterogene samenstelling van het bestuur met leden uit vier verschillende
hoeken van Nederland (met als woonplaatsen: Assen, Utrecht, Breda en Waalre) en ervaringen, waren de besprekingen altijd zeer inhoudelijk door
de inbreng van verschillende kennisachtergronden.
Boekomslag :Economie van R.Steiner |
Met steun van de AJS is ook de Steiner cursus en verzameling lezingen en vragen-beantwoording over de economie opnieuw uitgegeven en door John tijdens verschillende lezingen gepresenteerd in 2015 en 2016. Zie ook https://solidaire-economie.blogspot.com/2016/03/economie-de-wereld-als-een-economie.html en https://solidaire-economie.blogspot.com/2016/04/een-andere-economie-is-mogelijk.html
Midden: Spreker John Hogervorst en rechts Henk Verboom op 19/04/2016 Novaliscollege |
De AJS heeft ook een financiële bijdrage geleverd bij het uitgeven van mijn tweede boek Solidaire Economie, dat verschenen is bij Nearchus uitgeverij in Assen.in 2017.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten